Merisik Ilmu

Ingin didaki biarpun tinggi, mengemis ilmu walaupun perit
bahasa melayu bahasa kita, bangsa melayu bangsa kita

Tuesday, September 27, 2011

Latar Tempat

SEKOLAH MENENGAH SERI DIAN


  • Latar tempat di sekolah ini ialah makmal sains Azfa Hanani yang sedang menjalankan uji kaji    bersama dengan kumpulannya.
  • Bilik pengetua pula merupakan tempat dia dipertemukan dengan Abang Mazran, Kak Finaz, dan Kak Rozan yang memintanya menyamar sebgai Tengku Murni.
KAMPUNG MERPATI


  • Latar novel ini di Kampung Merpati ialah rumah bapa saudara Azfa Hanani, yang dipanggilnya pak long.Di rumah itulah gadis tersebut dibesarkan dan belajar menjalani kehidupan.Secara khusus, kawasan rumah pak long Azfa Hanani yang berperanan dalam novel ini ialah dapur, ruang tamu, dan dihadapan rumah.
  • Latar lain ialah dusun Pak Haji Arshad, tempat Azfa Hanani makan buah rambutan selepas dihalau oleh Datin Maziah.Di situlah juga dia dikunjungi Tengku Maziah yang mahu memujuknya kembali ke Kuala Lumpur. 
RUMAH DATUK EKRAN


  • Rumah datuk Ekran terletak di Kampung Teruntum.Ekran tinggal di situ kerana ibu dan bapanya sedang menyiapkan pengajian doktor falsafah di Amerika Syarikat.Kawasannya bersih, mempunyai pokok rendang, serta terdapat pelbagai jenis pokok bunga yang sedang berbunga.
SEKOLAH MENENGAH TAMAN SARI


  • Bilik Tingkatan Lima Sains Satu merupakan tempat Azfa dan rakan-rakannya menimba ilmu.Di sini Azfa Hanani membina nama sebagai pelajar cemerlang dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.Dia berpotensi memperoleh A1 dalam peperiksaan SPM.
  • Di perpustakaan, Azfa Hanani mencatat fakta daripada naskhah akhbar tempatan untuk menyiapkan karangan Bahasa Melayu.Dia dihampiri Fauziana dan Syafikah.Dua gadis itu yang mewakili Laili mahu dia menjadi pengacara Malam Bakat Sumbangsih.
  • Selain itu, Bilik Persatuan Pelajar Tingkatan Lima juga penting.Di bilik inilah Azfa Hanani mendapatkan penjelasan Ekran tentang dompet Murni yang mengandungi kad pengenalan, sejumlah wang, dan beberapa keping kad yang dijadikan hadiah hari lahir Murni.Beg duit itu tertinggal di bilik itu ketika Murni berpisah dengan Ekran sebelum dia meninggal dunia dalam kemalangan.

No comments:

Post a Comment