Merisik Ilmu

Ingin didaki biarpun tinggi, mengemis ilmu walaupun perit
bahasa melayu bahasa kita, bangsa melayu bangsa kita

Thursday, September 29, 2011

AZFA HANANI : TEKNIK PLOT

Teknik Plot :


-Pemerian
- Menolog dalaman
- Dialog
- Ketegangan
- Imbas kembali
- Unsur kebetulan


Dialog
- Dialog yang digunakan pengarang menjadikan novel ini menarik dan hidup dari segi pergolahan dan pergerakan plot.


" Kedua-duanya sekali. Tapi orang yang panjang tangan, kita kenalah kerat sikit. Biar sama macam orang lain, " jawab Kamilah dengan lancar.   (halaman 7)

 " Maafkan saya "   (halaman.41)
   
 " Majlis dah nak bermula. Nini tunggu siapa lagi ni ?"   (halaman.139)


Pemerian
- Penggunaanya penting untuk menjelaskan sesuatu sebagai bantuan kepada dialog yang dilafazkan watak.


Syafikah dan Fauzian memang sengaja merendah-rendahkan kemampuan orang lain.Sifat semula jadi mereka,  begitu antara komen Murni dalam diarinya. .... (halaman.86)


Selesai berkemas, Ekran mengajak aku menjamu selera di sebuah gerai nasi ayam.Pada mulanya, aku menolak tetapi oleh sebab dia bersungguh-sungguh meminta aku menemaninya, aku tidak  dapat mencari alasan untuk berkeras.   (halaman.100)


... Di atas bangku panjang itu, Ekran kemudiannya memaklumkan kepadaku bahawa kedua-dua orang tuanya bekerja sebagai pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia. ... (halaman.213)


Menolong dalaman
- Teknik ini digunakan untuk merakamkan gelodak batin, isi hati, dan fikiran watak yang tidak dizahirkan dalam bentuk monolog atau dialog.


   Aku terfikir, alangkah bagusnya kalau diri ini juga mampu menguasai Bahasa Inggeris dengan baik. ...   (halaman.83)


   Benarkah suara aku bagus? ...   (halaman.85)


...Daripada mana Ekran tahu dan siapa pula yang memberitahu, Murni hanya pandai makan nasi menggunakan sudu dan garpu sahaja? Atau... apakah sebenarnya Ekran memang rapat dengan gadis itu?   (halaman.102)


   Alahai, padanlah! Persatuan Murid Tingkatan Lima Sekolah Menengah Taman Sari sudah termakan budi rupanya.   (halaman.113)

No comments:

Post a Comment